Få ut det mesta som utställare!
Här har vi listat lite tips och idéer som kanske kan vara till hjälp när ni är med som utställare på våra medicinska konferenser och kongresser. Säkert har ni egna planer och smarta tankar så se det här enbart som ett verktyg att ta del av eller ej. Profil och branding har vi inte gått in på då det oftast redan finns sådant internt.
- Informera personal och kunder tidigt på klinikerna om att ni finns på plats vid denna konferens.
- Samla personalen som ska vara på plats och gå igenom upplägg – hur ska monterplatsen utformas, vilket material ska finnas, ska vi ha någon aktivitet osv.
- Oavsett om ni använder produktnamn eller företagsnamn så är det viktigt att det framgår ”vem som bor här” (här vet vi att det hänt att det varit otydligt om än i enstaka fall).
- Tänk på att en ”öppen” monter där besökare kan flöda genom montern oftast har lättare att dra till sig besökare än en ”stängd” med väggar.
- Skapa platser i er monter/på ert utrymme, som gör att besökare kan ”hänga” med sin kaffekopp eller mingellunch. Frigör era bord från egna mobiler och laptops till förmån för häng just då.
- Att det i pauserna händer något i montern drar till sig uppmärksamhet, det blir ”lättare” att titta in och se vad som sker. Enkla saker som att gissa antal nyckelringar, bollar el liknande med vinnare som dras i sista pausen kanske?
- Kommer inte besökarna till er som ni önskar så rör er utanför er monter, sök småprat och interaktion.
- Var flexibla, läs av, är det sol och fint väder så är det konkurrens och lätt att deltagarna försvinner ut i pauserna. Ta med din kaffe, dryck, frukt- eller godisskål och förflytta er ut med övriga, här kan ni också skapa samtal.
- Vad kan vi och vad får vi ”bjuda” på. Små godispåsar att dela ut till kaffet, miniglasspinnar…?
- Sen är det ju det där med uppföljning…